top

Grønblog

3. april 2014


Troværdighed, troværdighed og troværdighed

Ejendomsmægleren siger ‘beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed’, når han/hun bliver spurgt om, hvad der er vigtigst ved salg af en ejendom.Som fotografer siger vi, at det vigtigste aspekt i et erhvervsportræt er troværdighed (vi behøver vist ikke gentage det tre gange ;-)).

I disse tider hvor gud og hver mand tilsyneladende er fotografer eller kalder sig fotografer (vi undtager her statsministeren og andre selfie-enthusiaster, som gør det selv) så må man undre sig over, at dette aspekt – altså troværdigheden – ikke oftere finder vej til det færdige resultat.

Faktisk er de fleste erhvervsportrætter enten utroværdige eller i bedste fald modvirker det egentlige formål – nemlig at sælge personen og formidle dennes budskab.Desværre har ligegyldighedens ‘godt nok’-filosofi også sneget sit grimme fjæs ind i denne sammenhæng. Måske har den nu overståede finanskrise på en eller anden måde gjort det ‘ok’ at slumme sig igen med halvkvædede løsninger. 

Sidste år i forbindelse med kommunalvalget pointerede vi netop manglen på troværdighed i valgplakatportrætter, og man kunne jo fristes til at tro (håbe), at skaden begrænser sig til politikere. Men nej selv drevne erhvervsfolk glemmer tilsyneladende vigtigheden af at fremstå troværdig og tillidsvækkende.

Hvad nytter det dig, at du har verdens bedste produkt, når det billede der skulle sælge dig ligner en blanding mellem et mugshot og et billede af en brugtvognshandler. Nu kender vi en driftig herre, der har (IMHO) verdens bedste produkt inden for sit segment. 

Vi har faktisk brugt hans fantastiske content management system – Media2 - til vores website www.billedmageren.dk siden 2005 – nu i 3. generation. I alle årene har vi sagt – ‘du, Lars, nu må du se at bevæge dig fra Hellerup til Aarhus så vi kan få taget et ordentligt billede af dig. Nu er Lars en travl mand, og da han i sidste uge spurgte om, han måtte kigge ind til en kop kaffe, havde vi fælden klar, da han ankom tirsdag formiddag.

.